Proč má stát omezovat kouření ve veřejných prostorách

Čtu si tak včerejšího Jakla a tu spoustu obdivně souhlasných komentářů u článku i na Twitteru a jak už jsem od rána v prima náladě, protože mě probudili sousedi s úžasně milou informací, že máme vykradené sklepy, nedá mi to, a musím se k tomu také pěkně vyjádřit.

Zaprvé. Tak především mě těší, kolik je tu mezi námi zavilých libertariánů. Kde jste ale kurva všichni byli během voleb? Jakto, že Svobodní dostali jen 38000 hlasů? Nějak mi to nejde do hlavy.

Zadruhé. Veřejné prostory mají pravidla. Zkuste se promenovat nazí po Andělu, být sprostí v @HydeParkCT24, vlézt s čepicí na hlavě do kostela, obutý do mešity, bez jarmulky do synagogy nebo se projděte žumpou a obaleni výkaly zkuste navštívit @ComoRestaurant. Myslíte, že vám to projde?

Stejně jako v restauraci oprávněně očekáváte, že stát, resp. hygienik, zajistí v hospodě čistou pitnou vodu, nepřítomnost hmyzu a zbytků krys na vašem talíři a obsluhu bez nakažlivých chorob, stejně tak máte právo očekávat, že v ní budete dýchat relativně čistý vzduch. Těžko by se i největší libertarián smiřoval s tím, že si vedle něj jiný host restaurace nasere doprostřed stolu a zarazí to toho hovna svíčku, protože mu to třeba libě voní a on si chce i v restauraci užívat svého neškodného zlozvyku (no copak, rakovinu z toho nedostanete). Možná ještě hůř by se smiřoval s tím, že si místní dva roky nemytý bezdomovec chce jednou za čas dopřát trošku luxusu a vyžebrané peníze místo za sprchu a nějaké nové hadry utratit hned vedle jeho stolku za báječná hovězí líčka. Tak prosím než budete někomu vykládat, že pravidla hospody si určuje hospodskej a host má tak akorát právo tam nevlézt, nejdřív se zamyslete, zda to aplikujete obecně, nebo jen pro kuřáky.

Zatřetí. V ideálním světě by jistě fungovala zásada „když se ti to nelíbí, tak tam nelez.“ Jenže v reálném světě si musí práci hledat i servírka nekuřačka nebo kuchař nekuřák a dobrá práce v tomto oboru se nezíská zas tak lehce, aby si mohli dovolit rovnou odmítnout zaměstnání, ve kterém budou nuceni pasivně kouřit.

V ideálním světě by také kuřáci ve skupině nekuřáků rádi na dvě tři hodinky svoji závislost potlačili, aby ten čas mohli strávit s dobrými přáteli. V našem světě se naopak, k mému úžasu a občas i včetně mně, nekuřáci přizpůsobí kuřákovi, protože ten je obvykle neústupný (No co, chvíli to vydržíte, ne? Dyk se tak moc neděje. Já to dyštak budu foukat někam stranou, když vám to tolik vadí. Mě do nekuřácký hospody nikdo nedostane.)

Nechci nikomu zakazovat kouření. Ať si každý kouří, chlastá, píchá drogy, prdí, šťourá v nose, poslouchá Káju Gotta nebo onanuje nad fotkou Jyrkova mozku, dle libosti. Jde mi jen o to, že by si to měl dělat tam, kde to nikomu nevadí a kde to všichni přijmou dobrovolně – ne z existenčně nebo sociálně vyvolaného donucení.

Takže Jakl, klidně se vykuř, jak je libo, ale ostatní z toho vynech. Hlavně mě.
Příspěvek byl publikován v rubrice In Czech se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Jedna reakce na Proč má stát omezovat kouření ve veřejných prostorách

  1. lokutus napsal:

    @ptica. Zajímavé je, že v posledních letech se objevuje stále víc čistě nekuřáckých podniků, což tak trochu nabourává váš světonázor.

Komentáře nejsou povoleny.