O knihách elektronických

Bylo nebylo, asi před jedenácti lety si moje milovaná žena přála k narozeninám nějaký elektronický diář a já jsem pro ni vybral Palm III. Pár dní jsem vydržel se na něj jen dívat a pak jsem si ho pořídil také. Ačkoli byl užitečný pro spoustu věcí, o kterých jsem ještě tehdy netušil, že jim budoucnost přidělí zkratku GTD, nakonec jsem zjistil, že tou nejlepší funkcí je na něm možnost číst knížky.

Palmů a jejich klonů jsem vystřídal spoustu a poslední z nich, Palm T|X, mi ještě leží doma na poličce a brávám si ho s sebou do letadel těch společností, jejichž letušky mi s inteligencí a chováním řeznického psa zakazují číst si na iPhone v letovém režimu (Travel Service, Smart Wings). Před pár dny jsem se odhodlal dát novou šanci e-inku, jehož starší verzi jsem před rokem po vyzkoušení zamítl, a objednal jsem si nový Kindle – a jsem naprosto spokojený.

Tedy skoro naprosto spokojený.

Mám telefon, na kterém mohu pohodlně číst, mám čtečku, mám Palm, mám zásobu českých a anglických elektronických knih, kterou by mi mohla menší knihovna závidět, a přece mi jedna věc schází: Možnost elektronické verze knih kupovat (nejlépe rovnou z čtečky), místo abych si je často pokoutně sháněl na Internetu.

Ano, mám takovou podivnou úchylku – za zboží, které se mi líbí, rád zaplatím. Cítím se dokonce poněkud nevhodně, když zaplatit nemohu, a vede to občas k tomu, že po dočtení nějaké knihy nebo série si tuto pořídím v papírové podobě, do které pak ani nenahlédnu. Jistě si dokážete představit, že není úplně praktické, ekologické ani zdravé kupovat zbytečně draho spoustu potištěného papíru na který se zbytečně práší a který zbytečně zabírá spoustu místa v naší knihovně, ale já prostě v současné době nevidím žádnou jinou možnost, jak bych ocenil práci autora, překladatele a nakladatele. Na druhou stranu nevýhod tohoto postupu je pro mě tolik, že tímhle způsobem oceňuji jen ty knihy, které pokládám za opravdu výjimečně dobré (i tak se na mě žena kouká jako na vraha, když mě vidí hledat v knihovně místo pro další metr knih).

Ovšem u většiny knih si prostě celou dobu říkám, že když jejich autoři/nakladatelé/překladatelé moje peníze nechtějí, nebudu se vnucovat. A tak už jedenáct let čekám, když se v hlavách českých nakladatelů konečně rozsvítí a zavedou to, co už dávno mělo být standardem:

1. Ke každé zakoupené papírové knize automaticky kupón na stažení elektronické verze knihy zdarma,

2. na vyžádání (a třeba za mírný manipulační poplatek) elektronickou verzi knihy pro každého, kdo už si v minulosti koupil/zdědil/dostal papírovou verzi,

3. možnost koupit elektronickou knihu okamžitě, jakmile je k dispozici, bez čekání na vydání papírové verze, bez nutnosti koupit současně papírovou verzi, a samozřejmě za cenu odpovídajícím způsobem sníženou oproti ceně papírové verze, která musí pokrývat i náklady na materiál, tisk a distribuci.

Samozřejmým standardem by také mělo být to, že elektronické knihy musí být dostupné v takovém formátu, abych si je mohl číst na libovolném svém zařízení od počítače přes telefon až po Kindle – tj. bez DRM v EPUBu, MOBI, RTF, jako čistý text nebo AportisDOC, HTML, popř. v jiném otevřeném formátu umožňujícím konvertovat si je pro kterékoli zařízení.

Pokud má některý nakladatel nebo autor pocit, že DRM je k něčemu dobré, mám pro něj špatnou zprávu: Nejsem ochoten běžně kupovat něco, co mě jakkoli omezuje, to si to raději opět pokoutně seženu na Internetu. Nejenže nevím, jakou čtečku budu používat za rok nebo za deset let a rozhodně si nehodlám kupovat jedno dílo znovu a znovu, když se mi Palm/telefon/Kindle rozbije/omrzí/zastará, já ani teď nevím, zda až budu mít chvíli čas na čtení, budu mít zrovna v ruce Palm, iPhone nebo Kindle.

Takže milí nakladatelé, milí autoři a vy všichni (zatím?) zbytečně se snažící na ereading.cz, palmknihy.cz, wknihy.cz a jinde, přestaňte si předstírat, že knihy nemusíte uvolňovat i v ničím neomezené elektronické verzi, že o ně není dostatečný zájem, nebo že by si je lidi mohli, nedej bože, dokonce půjčovat. Pokud nebudou k dostání oficiálně, v perfektní kvalitě a za peníze od vás, budou téměř všechny bez velkého čekání k dostání neoficiálně, v kvalitě dostatečné a úplně zdarma. K vaší škodě.

P.S. Nejhorší je, že jestli se vám nerozsvítí dost rychle, za pár let budu svým dětem muset obtížně vysvětlovat, proč podle mě není nemorální nezaplatit za zboží, které mi nikdo nechce prodat. Že heslo „náš zákazník, náš pán“ už u nás neplatí léta, to už asi vědí; že mi ale OSA zla & spol. dementními poplatky za prázdná média dávají morální a zřejmě i zákonné právo stahovat z Internetu cokoli, to se bude vysvětlovat špatně…

Příspěvek byl publikován v rubrice In Czech se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na O knihách elektronických

  1. Ondřej Čermák napsal:

    …není nemorální nezaplatit za zboží, které mi nikdo nechce…A teď jsem se v těch záporech ztratil. Cože tedy budete těm dětem vysvětlovat? Že je morální ukrást něco, co mi něchtějí prodat?

  2. volven napsal:

    To Ondřej Čermák: Tohle jsem opravdu nezformuloval úplně dobře, ale není to myslím to nejpodstatnější, co jsem chtěl říct. Chtěl jsem říct, že tu už jedenáct let je zákazník, ochotný, ba chtivý, kupovat ebooky a ať dělám co dělám, nakladatelé mě buď ignorují úplně, nebo je jejich nabídka nedostatečná, nebo používají DRM, což je neakceptovatelné.A abych se opravil: Nemorální není stahovat knížky z Internetu zdarma – a rozhodně bych to nenazýval krádeží, platím přece poplatky za prázdná média – ale všichni víme, že ty peníze ve skutečnosti autoři těch knížek (ani nakladatelé, ani překladatelé) nikdy neuvidí, a kdyby ano, tak příliš málo. Takže bych opravdu rád platil za knížky těm, kdo je píší, překládají a vydávají. Nicméně je-li kniha dostupná zdarma na Internetu a přitom od vydavatele z jeho vlastního dementního rozhodnutí dostupná není, zjevně nemám na vybranou a s jistou lítostí, ale cítě se plně v právu, si ji prostě stáhnout zdarma musím.Ono se to opravdu těžko vysvětluje, natož pak dětem, pokud je chci dobře vychovat, a přitom je musím připravit na život plný kličkování mezi pitomými zákony a ještě pitomějšími lidmi…

Komentáře nejsou povoleny.