Kocáb, Šiklová, pozor! Xenofobní lékaři útočí! /via @sylvaf

„K těm lékařům z východu mám jednu perličku, kterou jsem se dozvěděl včera na sněmu OSK – ministerstvo loví zubaře v zemích býv. SSSR. K tomu, aby tady mohli pracovat, musí MZd nostrifikovat jejich vzdělání. A teď ty vtipné věci:
1) Nemusí prokazovat znalost češtiny. Zkoušky odborné úrovně mohou dělat v jednom z pěti jazyků, včetně ruštiny. (To jsme asi jediný stát na světě, který nepožaduje, aby se lékař s pacientem dokázal domluvit.)
2) Odborní zástupci z řad ČSK mají jen poradní hlas, o nostrifikaci rozhoduje ministerstvo.
3) Nařízením „shora“ je nakázáno, aby všichni prošli.
4) Dle slov přítomných „zkoušejících“ je odborná úroveň Kazachů, Ukrajinců, Bělorusů atp. taková, že by se ani nedalo mluvit o tom, že by u nás byli připuštěni ke státnicím, natož aby je udělali.
‎5) Na nostrifikačním papíře dostanou razítko Univerzity Karlovy
6) MZd předpokládá, že se s nimi zaplácnou místa v regionech, kde je kritický nedostatek zubařů, zároveň jim to však nemá jak nakázat, takže všichni končí v Praze :)
7) Po roce-dvou se vydají dále na západ, protože vzdělání uznané v jednom státě EU platí ve všech státech EU (a navíc mají štempl UK:)
—-
Takže tohle je ministerské řešení nedostatku PZL u nás. Tečou mi smíchem slzy ještě teď :) Možná, že podobným způsobem zkusí sehnat i ty 4 tisícovky všeobecných lékařů :)“

Ten titulek neberte vážně, o žádnou xenofobii jako obvykle nejde. Na jednu stranu je dobře upozornit na problémy, které může způsobit ministerstvo, pokud nezkoumá schopnosti importovaných lékařů dostatečně zodpovědně, na druhou stranu je poněkud směšné, že se taková informace objevuje zrovna v době, kdy se doktoři chystají podávat demonstrativní výpovědi a těší se, jak se budou vracet na svá místa za lepších podmínek (což je mimochodem postup zcela legitimní, jen ten způsob, jakým to prezentují, je nechutný). Možnost, že by jejich místa mohl zaměstnavatel nabídnout nějakému cizákovi, je jim v takové situaci pochopitelně hodně nepříjemná.

P.S. Mimochodem, sám jsem nedávno zažil velké překvapení, když mě na pohotovosti v Motole ošetřoval černoch. Nestěžuji si, byl to sympaťák a ošetřil mě dobře, ale fakt je, že jsem s ním raději mluvil anglicky – česky jsem mu nerozuměl ani pozdrav. Když jsem pak uvažoval o tom, jak se v takové situaci mohou cítit méně jazykově vybavení pacienti, úplně optimální mi to nepřišlo – pokud to tedy není úmysl: Třeba ministerstvo zdravotnictví prostě usoudilo, že přinejmenším v noci prostě není třeba léčit někoho, kdo se ani nedokázal naučit anglicky – mohl by to být svérázný pokus o vylepšení českého genofondu?

Příspěvek byl publikován v rubrice In Czech. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na Kocáb, Šiklová, pozor! Xenofobní lékaři útočí! /via @sylvaf

  1. Petr Koubský napsal:

    Neříkám, že to není pravda, protože to nevím (ty taky ne, že?). Ale přinejmenším bod 3 z citovaného seznamu je natolik závažné tvrzení, že vyžaduje solidní důkaz. Pokud by se ukázalo, že to pravda je, je to zpráva na titulku MFd. Bod 1 mi též připadá divný. – Prostě, rád bych to viděl v nějaké prokazatelnější podobě.

  2. volven napsal:

    @petrkou Je to zpráva typu jedna paní povídala a ještě z druhé ruky… Ale jak naznačuje moje vlastní zkušenost, úplný nesmysl to (myslím bod 1) asi nebude. Co se týče bodu 3, to by se asi prokazovalo těžko. Třeba si na tom nějaký investigativní novinář ještě udělá jméno :)

Komentáře nejsou povoleny.