Státní smutek, aneb svátky hlouposti a pokrytectví

Všechen ten státem organizovaný smutek mi připomíná jen dvě věci: Nostalgickou vzpomnínku, jak jsem kdysi cestou do školy rozverně pokřikoval na kolemjdoucí „Brežněv chcípl“ (byl jsem ještě malej, blbej a nekonečně míň sprostej, než dnes), a pocit studu, kdykoli si představím, co by tomu dnešnímu divadlu řekl Havel sám. Neměl jsem ho rád a nebude mi scházet, protože na můj vkus toho nakonec podělal příliš mnoho, ale věřím, že byl někde uvnitř natolik civilním, neokázalým člověkem, že by se mu příčilo stejně, jako mně. Nemám nic proti vlajkám na půl žerdi, souhlasím, že státní pohřeb je na místě, ale vážně necítím nejmenší potřebu vidět (a co hůř – slyšet) všechny ty „osobnosti,“ z nichž většina Havlovi za jeho života nemohla přijít na jméno, jak se s kamennými ksichty předhánějí v okázalém truchlení.

I to by se dalo nějak přežít, vždyť co je u nás normálnější, než póza a lež (ano, i zde se Havel mýlil, když říkal, že musí zvítězit pravda a láska), co mě ale opravdu nasralo a přimělo psát tenhle autoterapeutický výlev, byl ředitel naší místní ZŠ, který se rozhodl jako výraz nejhlubšího žalu zrušit včerejší vánoční besídku, na kterou se děti, kterým státní smutek opravdu nic neříká, měsíc připravovaly a těšily. Přitom to ani nebyl tak moc důsledek vlastního vlezdoprdelství onoho ředitele, jen strachu z toho, jak by se mu mohli mstít Havlozmrdi na místní radnici, kdyby to neudělal.

Abych to shrnul: Národní divadlo normálně hraje, v Lucerně se má konat cosi jako koncert na Havlovu počest, v hospodách vše funguje jako vždy (i když „oficiálně“ se určitě jen zapíjí žal), i ten Halík se určitě ožere mešním vínem jako každý večer, ale vánoční besídka se musí zarazit, to by byla hrozná neúcta.

Škoda, že se toho Havel nedožil; určitě by všechny ty okázale truchlící poslal do prdele, byť by to určitě uměl říct tak, že by to většina z nich ani nepochopila.

Příspěvek byl publikován v rubrice In Czech se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.